blended learning

ICT is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Als school willen we onze leerlingen voorbereiden op die maatschappij. Daarom zijn wij overgegaan op het zogenoemde ‘blended learning’. Dit betekent dat we het vertrouwde (werk)boek blijven gebruiken, maar dit aanvullen met moderne media in de klas. De bedoeling is dat door het gerbuik van het boek en een device een verrijking van de les kan plaatsvinden. Ook is er op deze manier, afhankelijk van de behoefte van de individuele leerling, meer gelegenheid tot verdieping, verbreding of herhaling.

Voor deze vorm van gecombineerd leren is een eigen device onmisbaar. Leerlingen kunnen dan zowel op school èn thuis met dit apparaat werken. Dit vereist een gebruiksvriendelijk apparaat waarmee leerlingen snel kunnen schakelen en uit de voeten kunnen. Nu in corona-tijd maken we dankbaar gebruik van de mogelijkheden die devices ons bieden voor onderwijs op afstand.

We hebben gekozen voor een Chromebook, omdat die voor het onderwijs een aantal voordelen bieden. Chromebooks:
- starten snel op; hebben een accu die het een reguliere schooldag ruim volhoudt;
- zorgen zelf voor de nodige updates; hebben een ingebouwde beveiliging;
- slaan alle bestanden online op (kunnen ook offline werken) en
- zijn eenvoudig te beheren door de school in de Google omgeving.

Google heeft speciaal voor het onderwijs Google for Education ontwikkeld. In deze online omgeving kunnen leerlingen en docenten veilig samenwerken, bestanden delen, taken beheren en communiceren. Zo kunnen we de leerlingen helpen om beter ‘digitaal geletterd’ en ‘mediawijs’ te worden (beide zijn onderdeel van de 21st century skills).

We vragen alle leerlingen van het VCL een Chromebook aan te schaffen. Dat kan via een Total Care Pack voor aanschaf, service, garantie en schade- diefstaldekking.